Voorgaand

In een wereld die steeds digitaler wordt, evolueren ook de businessmodellen en manieren van consumeren steeds verder. Het lijkt erop dat het ‘as-a-service’-model (aaS), ofte ‘als dienst’, beetje bij beetje in bepaalde sectoren de klassieke systemen verdringt, waar ondernemingen producten verkopen die de consumenten kopen om de functionaliteiten ervan te kunnen gebruiken. Consumenten veranderen bijvoorbeeld de manier waarop ze televisie kijken. Om beter op hun noden in te spelen, bieden bedrijven platformen aan met een groter aanbod waardoor de consument waar en wanneer dan ook mediacontent kan benutten. Ook mobiliteit kent zo’n evolutie. Bepaalde bedrijven doen een beroep op het aaS-concept om het de automobilisten mogelijk te maken in hun straat een wagen te huren in plaats van één te kopen. En deze transformatie vindt niet enkel in de B2C plaats. Heel wat bedrijven die in B2B doen bieden aaS-diensten aan. Dit model is overigens in de IT-sector in de B2B ontstaan.

Dat de businessmodellen en consumptiemanieren evolueren heeft meerdere redenen. Dankzij aaS beleven bedrijven (in B2B) en consumenten (in B2C) een betere experience, omdat ze zodoende meer keuze en flexibiliteit krijgen door het feit dat ze slechts betalen voor wat ze werkelijk gebruiken.

‘IT-as-a-service’ (ITaaS), de toekomst van de informatica  

Het aaS-model deed zijn intrede in de informaticasector dankzij de lancering van de cloud en het succes hiervan bij bedrijven. Vandaag verschuift het systeem waarin bedrijven moeten investeren om toegang te krijgen tot informaticamiddelen naar een model waarmee organisaties IT ‘on-demand’ kunnen consumeren. De externe IT-dienstverleners waarop de bedrijven voor informaticaprojecten dan een beroep doen leveren in dit geval geen producten meer, maar diensten. Volgens een studie van HPE gevoerd in bedrijven van verschillende groottes beaamt 90% van de IT-beslissingnemers dat hun organisatie een ‘as-a-service’ oplossing aan het inrichten is of al uitgevoerd heeft. Volgens hen zijn deze oplossingen essentieel voor de toekomst van het bedrijf, de concurrentiekracht en de groei. 75% van hen verwacht overigens dat hun organisatie binnen de 5 jaar integraal voor aaS-diensten zal gaan.

AaS: de evolutie van een model dat zich aan de bedrijven aanpast

Om zich aan de huidige wereld aan te passen voeren de bedrijven een digitale transformatie door en verlangen ze meer flexibiliteit en agility. ITaaS is een manier om aan deze noden tegemoet te komen. Innovatie sneller doen groeien, nieuwe technologieën gebruiken omdat de technologische cycli steeds korter worden, nieuwe diensten genereren, kosten beperken en de cashflow beschikbaarder maken … Het zijn stuk voor stuk verwachtingen van de organisaties waarop deze aaS-aanpak een antwoord kan bieden.

ITaaS om de IT-consumptie van een organisatie te verbeteren

Dit recente model biedt de IT-teams van een bedrijf overigens talrijke voordelen en hun gebruikers een betere IT experience. Het ‘as-a-service’-model biedt eerst en vooral een grotere agility. De diensten kunnen makkelijk ontwikkeld worden zonder enorme infrastructurele investeringen te hoeven doen. Dit model is vervolgens ook rekbaar. Op basis van de evolutie van het bedrijf kan de IT-aanvraag vergroot worden voor meer functionaliteiten, capaciteit of diensten. Het aanbod van informatica past zich aan de wisselende noden van de organisatie aan. Temeer vergemakkelijkt deze aanpak voor het IT-team het beheer van het informaticapark. Door deze taak naar een externe dienstverlener door te schuiven, kan deze zich op zijn projecten en zijn core business concentreren. Tot slot beperkt IT-as-a-service de informaticakosten aangezien de organisatie enkel betaalt wat ze ook werkelijk gebruikt. Haar kapitaal blijft dus beschikbaar voor investeringen ten gunste van de ontwikkeling van andere informaticaprojecten en haar schuldcapaciteit blijft gevrijwaard.

De aaS-oplossingen van SPIE Belgium – Afdeling ICS

De rol van de externe IT-dienstverleners binnen deze verandering is om zich aan te passen aan de noden van hun klanten en oplossingen aan te rijken die hen laten genieten van de voordelen van aaS.

Bij SPIE Belgium – Afdeling ICS bieden we verschillende aaS-oplossingen.

Onze recente ‘Uspace unified’-oplossing van het IT-as-a-service-type vergemakkelijkt uw dagelijks IT-beheer en verbetert uw IT experience door u een moderne, beveiligde en flexibele oplossing aan te bieden op maat van uw noden. SPIE biedt u aan de hand van deze dienst een proactief, geüniformiseerd en gecentraliseerd beheer van uw werkposten. Geniet van de materiële en applicatie-updates die automatisch naargelang uw noden uitgevoerd worden voor heel uw park. En dit alles centraal beheerd vanaf een platform dat door onze ingenieurs gemonitord wordt. Kies een OPEX-financiering en concentreer u op uw core business.

FlexiPrint is een van onze aaS-printoplossingen: het all-in beheer van uw printpark dat uw kosten beter monitort. Gedaan met overheadkosten. Betaal voortaan per pagina!

Related tags :


Voorgaand